Cape Maclear, Mzuzu, Kyela & Dar es Salaam – Ups and Downs of African Travel

kände att jag var på Mend, vi lämnade Cape Maclear omkring 05:30. Vi gick ombord på baksidan av en syltfylld pickup för den ojämna 1,5 timmars åkturen till Monkey Bay. Från Monkey Bay gick vi ombord på en stor buss till Salima.

Resan var cirka 4 timmar och medan jag hade en ganska bra plats med bara ett par människor som var trånga i gången, satt Dariece framför där hon bokstavligen hade en kvinna som satt på hennes knä på grund av brist på utrymme! När människor gick ombord på bussen satte de sitt bagage på hennes knä för att gå vidare och fortsatte sedan att överföra sina barn till henne för att vidarebefordras till rätt förälder eller vårdnadshavare nära baksidan av bussen. Hon var också ansvarig för att packa upp bagaget framför bussen.

Naturligtvis var hennes resa mindre bekväm än min. När vi anlände till Salima var vi tvungna att vänta i en timme, artigt att dela ut “nej tack” till dussintals leverantörer som säljer något från samosas till häftapparater. Slutligen kom bussen och även om vi sprang framför den efterföljande mobben, när vi kom på bussen visste vi att det fortfarande inte fanns en plats.

Plötsligt kände vi oss dåliga för alla tider som vi förbannade folket som trängdes i gången på andra bussresor för nu var vi de som stötte och föll över hela människor. Bussen var full till max. Och det fanns ingenstans att ligga eller sitta, bara stående rum för att luta sig och svettas. Bussen var exceptionellt het och vi hamnade i cirka 3 av 6 timmars resa.

När vi satte oss var benen ömma och våra armar sov från att hålla fast vid de overheadskenor.

Jam packad på baksidan av en pick-up-lastbil från Cape Maclear till Monkey Bay

När vi äntligen sparkade tillbaka lite började vi prata med en lokal journalist vid namn Benson. Omedelbart i början av en konversation med en lokal som talar bra engelska går larm av att han kommer att be om något. Tyvärr har erfarenheten lärt oss att om de talar bra engelska i Afrika och de startar konversation, är de normalt utflyktguider, butiksägare eller donationssökande.

Det är olyckligt att vi har bildat denna cyniska uppfattning eftersom vår nya vän Benson [visade sig vara] en mycket äkta kille, och vår första tvekan var onödig och förmodligen milt stötande. Efter att ha pratat med Benson om allt från livet i Malawi till God vs. Evolution, bjöd han oss att träffa honom och sin flickvän till middag. Återigen gav vår resenärs instinkt oss blandade signaler och vi gav en tentativ kanske. Efter att ha pratat mycket mer fattade vi ett beslut att träffas på en indisk restaurang i Mzuzu till middag.

Dariece och jag checkade in på vårt hotell och gick rakt mot restaurangen. Benson och hans flickvän dök upp kort efter och vi satt och åt den läckra maten medan vi pratade mycket mer om våra olika liv på motsatta sidor av världen. När vi var på middag kom räkningen och Benson insisterade på att betala.

Måltiden var till och med mycket mer än dariece och jag skulle vanligtvis spendera så jag insisterade på att vi betalar. Benson tullade inte, han räknade ut att betala räkningen och beskrev att han bjöd in oss så att det var på honom. Denna grundläggande generositet hade en djup inverkan på vår uppfattning om Malawi -folket.

I 3 veckor i Malawi plågade vi för pengar av lokalbefolkningen från bybarn till vuxna kvinnor. I andra afrikanska länder observerades vi knappast, men i Malawi hade vi tyvärr känt oss som att gå dollarskyltar vars närvaro bara accepterades av möjligheten till välgörenhet. Benson påminde oss om den vänlighet som det afrikanska folket kan visa sina gäster och att om folket inte är trasslat av semesterbranschen, behandlar de dem med största respekt.

Vi hade börjat bli modiga av den sociala ekonomiska barrikaden som vi kände mellan oss och lokalbefolkningen. För sällan i Malawi hade vi träffat en lokal person som såg oss som en hedrad gäst snarare än en potentiell klient. Bensons handling av vänlighet var en av de mest generösa vi hade upplevt.

Har jag någonsin träffat turister på en buss i Kanada och bjöd in dem till middag och sedan täckt en räkningsekvivalent i lokala inkomster till cirka $ 200? Nej. Det skulle helt enkelt inte hända i ett västerländskt land. Det var inte bara att täcka räkningen, den äkta vänskap som han hjälpte till att skapa med oss ​​på så lite tid var mycket mer värdefull. Den sociala sammanhållningen och den kommunala mentaliteten du hittar i dessa utvecklingsländer är något vi länge har förlorat i väst och jag tackar Benson och människor som vi har träffat som honom, för att visa oss hur världen måste vara.

en normal malawisk koja på väg till Mzuzu
Nästa morgon såg Benson oss och vi utbytte e -postmeddelanden och telefonnummer innan vi delade vägar. Vi försökte ändra pengar vid förbudetKS i stan men utländsk valuta i Malawi är en röra (tillsammans med bristen på bensin, leveranser, medicinska föremål etc.) så vi var tvungna att prova lyckan vid gränsen.

Vi fångade en minibuss från Mzuzu mot gränsen. Resan drog på ett par timmar längre än den var tänkt innan bussen sputterade ut och bröt ner på sidan av motorvägen inte 20 km från sin destination. Dariece och jag gick av bussen, gjorde jordnötssmörsmörgåsar och tog sedan en gång en tur till staden med en släkting till en av passagerarna.

Vi tog oss in i staden innan hans bil slutade på bensin och sputterade till ett stopp, tack och lov cirka 500 m från busstationen. Vi gick till stationen och hade en överföring redo att gå till gränsen. Återigen försökte jag ändra pengar, den här gången på den svarta marknaden. Upprörd över räntan (förlorade 25%) Jag fattade ett beslut igen att försöka lyckas vid gränsen. Bilen tog oss till gränsen där vi mobbades av väskhandlarna och utflyktguider.

Efter att ha undvikit trakasserierna gick vi cirka 700 meter genom invandring och genom Tanzania. Vid denna tid gick solen ner och vi var utmattade. Vi checkade in vid invandringen och gjorde sedan ett stort misstag genom att hoppa över Exchange Bureau och byta pengar (för en något bättre ränta) med en av de svarta marknadsförarna vid gränsen.

Vi hade förändrat svarta marknadspengar tidigare utan problem men den hektiska atmosfären som blandades med vår utmattning var katalysatorn för den mindre katastrofen som hände nästa. Vi var taktiskt omgiven av ett dussin människor som höll på oss för olika tjänster. Bussar, taxibilar, motorcyklar, pengar som förändras och mer. I förvirringen försökte vi dumt en transaktion.

Jag höll mina pengar i fickan medan svindlaren skål ut sin valuta framför eller våra ögon. Vi gjorde beräkningen på telefonberäknaren och allt var bra. Vi bytte sedan staplar med pengar medan han räknade de pengar jag hade överlämnat honom. Då utbrast han att jag inte hade betalat honom tillräckligt eftersom han sa att utbytet var 7,5 inte 8. Jag sa nej det är inte vad du sa och tog tillbaka pengarna och överlämnade honom tillbaka.

Jag tänkte att jag hade undvikit en avvikande, jag satte tillbaka pengarna i fickan och gick frustrerad. När vi kom till byrån och berättade om pengarna visste jag snabbt att jag hade blivit tappad. Medan han höll min bunt med anteckningar, i massförvirringen, veckade han en fjärdedel av räkningarna i handflatan och när jag tog tillbaka pengarna från honom fick jag bara de andra 75% av kontanter medan han fick resten.

Vi förlorade cirka 40 dollar till honom som inte låter som mycket, men det faktum att vi blev lurade var väldigt galna. Vi gillar att tro att vi är “rutinerade” och därmed mindre benägna för sådana tricks men vi blev ödmjuka av vår dumhet på den här.

När vi korsade gränsen var det Pitch Black och vi försökte hitta en åktur till den närmaste staden. Afrika är inte ett ställe att vandra runt på natten så en mindre panik började komma in när vi blev bakhåll av en mycket aggressiv massa taxichaufförer, privata bilister och busspojkar.

Lyckligtvis hade en lokal man som vi träffat på taxiresan sett vår fruktansvärda inträde i sitt land så han kände sig tvungen att hjälpa. Han fick oss till en åktur som tog oss till den dammiga transitstaden Kyela där vi checkade in till ett överraskande rent hotellrum. Vi gick ut för att hitta lite mat och blev besvikna, men inte förvånade, av den undermåliga kycklingen (som vi inte äter) och högen med kalla bönor och ris.

Det är tider som dessa i resor, när vi kommer tillbaka till vårt hotell hungriga och utmattade, efter att ha blivit trasslade i bussar och rippat av och skrek av av touts, att vi påminns om att det inte är alla stränder, öl och BBQ!

Pojke på sidan av vägen på väg till Mbeya, Tanzania

Nästa dag gick vi upp till en annan dammig stad, Mbeya, där vi fattade ett beslut att stanna en natt och sparka tillbaka lite efter vår hektiska reseupplevelse dagen innan. Återigen kunde vi inte hitta god mat och gick till sängs på magen full av ris och chokladkakor.

Följande dag gick vi till Dar es Salaam, huvudstaden i Tanzania, på en 12 -timmars bussresa. Vi förväntade oss att bli full av kycklingar och bagage men blev behagligt chockade när bussen dök upp och alla hade plats. Det var också en ny buss med A/C !! Fantastisk.

Vi var så vana vid den smärtsamma transporten genom Moçambique och Malawi att vi har glömt att resedagar kan vara en bekväm, ångest kompletterande upplevelse. Det visar sig att det är så bussarna är i Tanzania, inget mycket mer stående i gången, inga mycket fler kycklingar och det fanns inte ens några barn ombord. Vi anlände till Dar es Salaam på natten, tog vår hytt tillSafari Inn Hotel där vi checkade in i vårt rena rum och slutligen hittade en respektabel måltid för första gången på tre dagar innan vi sov.

Vacker kyrka, Dar es Salaam, Tanzania

Vi tillbringade tre dagar i Dar es Salaam och återigen var vi mest upptagna med våra “backpacker -ärenden” som vi var tvungna att springa. Organisera en safari, bokningsrum, boka bussar, skicka några e -postmeddelanden, ta hand om ett reseförsäkringsanspråk etc. Vi hade en chans att besöka den lokala fiskmarknaden som var en av de bästa vi hade sett, mest för den stora storleken på Fisk på borden och hur fiskaren auktionerade den till ett bord med pengar som kastade kunder.

Fiskare vid stranden av Dar es Salaam, Tanzania

Ett massivt svärdfiskhuvud på fiskmarknaden, Dar es Salaam, Tanzania
Det var ett avskuren svärdfiskhuvud på ett bord som bokstavligen var större än jag. Jag kunde inte föreställa mig att ansluta sig till den saken på en flugestav! Sammantaget var våra första intryck av Tanzania inte så bra. Att bli lurad vid gränsen, inte kunna hitta mat och bo i dammiga städer med ingenting mycket mer än en åsna och en bensinstation. Lyckligtvis var Dar es Salaam ett allvarligt steg upp från den södra änden av landet och snart skulle vi ta reda på att resten av Tanzania är en resenares fristad med stora sevärdheter och mycket att göra.

Som det här inlägget? Klara det!

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon Associate och även ett anslutet för vissa andra återförsäljare. Detta indikerar att vi tjänar provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köper från dessa återförsäljare.