Att gå vilse i Yazd: Irans forntida Mud City

Efter 3 fantastiska dagar i öknen Oasis of Garmeh, gick vi till Yazd, centrum för Zoroastrian -kulturen och distinkta forntida ökenarkitektur i Iran. Genom att ta taxi från busstationen hade vi redan en bra känsla för vad de kommande dagarna skulle ha i butiken. Den spridande gamla stan var helt gjord av lera och lera tegel, och vår taxi hade svårt att manövrera genom de små täckta banorna.

Vi checkade in i ännu en spektakulär iransk byggnad, Kohan Hotel. Hotell i Iran konverteras vanligtvis gamla hem som centrerar runt en vacker trädgårdsgård och Kohan var en av de mest spektakulära platserna vi hittills sett. Den centrala gården var massiv och idealisk för att spendera våra eftermiddagar på att blogga. Detta var platsen för oss!

Den kvällen gjorde vi vad vi gjorde många dagar i Yazd. Vi gick runt i gamla stan och gick vilse i de många körfält och tunnlar som utgör den antika staden. De släta lera väggarna och grottorna ändrades långsamt till en gyllenbrun färg när solen sjönk låg på himlen. För solnedgången gick vi till taksystemet på vårt hotell där vi tittade på en vacker visning av apelsiner och rosa målar himlen ovanför staden.

Varje tak har en gammal luftkonditioneringsstruktur som består av ett extra torn, med stora vertikala slots som fångar vinden och tvingar den ner i husen nedan. Ett idealiskt ökenkylsystem som kallas en Bagdir.

En takbagdir

Vi hände med tiden eller besöker i Iran för att sammanfalla med den största årliga religiösa ceremonin i Shia Islamiska kalendern, Ashura. Män och kvinnor gick på gatorna i en mycket intressant uppvisning av sorg för Imam Husseins död. Läs mycket mer om det här.

Lorian
Trots den intensiva religiösa glädjen kunde vi hitta en guide som var beredd att skala sig bort från den landsomfattande sorg för att ta oss för en resa till några omgivande platser. Vår guides namn var Mr.Lorian och han var en animerad, vänlig och otroligt informativ Zoroastrian Local.

“Zoroastrians tror att djävulen bara finns i det mänskliga sinnet”

-Mr.lorian

Mr.Lorian tog oss till de stora platserna runt Yazd. Först upp var lera husvagnen i Kharanaq. Vi kom ut ur bilen och vandrade runt en intressant, 1000-årig labyrint av lera väggar. Kharanaq var som en liten version av Yazd som har lämnats för att förfalla under de senaste 50 åren, när lokalbefolkningen upp och flyttade till “den nya staden”, där de glädjer sig över moderna bekvämligheter som rinnande vatten och satellit -TV.

Vacker Kharanaq

Efter Kharanaq gick vi till Chak Chak, en forntida Zoroastrian pilgrimsfärdplats. Zoroastrianism är en pre-islamisk religion som en gång var den huvudsakliga tron ​​på Iran. De ber vid eldtempel och har många berättelser, precis som berättelserna i Bibeln. Chak Chak innebär “droppdropp” i farsi och det sägs att vattnet är tårarna från den glömda prinsessan, som saknar sin familj och gråter evigt.

Mmm … läckra prinsessor tårar.

Senast på vår dagsutflykt från Yazd var staden Meybod som har två stora intressepunkter. Den ena är den äldsta lerstrukturen i hela Iran, Narin -slottet. Tänkte vara nästan 1800 år gammal var slottet fortfarande i fantastiskt skick. Vi passerade från View Tower för att se Tower och tog in den enastående utsikten över staden.

Utsikt från Narin Castle

I Meybod var också ett forntida öde ishus. Det stämmer, is i öknen! Trodde sig vara cirka 800 år gammal, den bikupliknande strukturen användes för att skörda is även efter att vintersäsongen hade lyft. De trattade vatten in i byggnaden och tillät det att frysa under vintern, sedan förseglade de det till slutet av maj / början av juni, när de skulle öppna det igen för att sälja isen! Fantastiskt förblev det fruset eftersom luften hölls så sval i lerhöljet.

Efter Meybod körde vi tillbaka till Yazd där vi glädde oss om ytterligare ett par dagar lata vandrade runt banorna. Vi tillbringade 5 dagar i Yazd och vi älskar det faktum att vi reser långsammare nu. Det har varit bra att ha 32 dagar i Iran, så att vi kan ta oss tid och träffa människor på vägen.

Därefter är vi på väg till den heliga staden Kerman där vi går ut för att besöka några riktigt episka ökenformationer, liksom att delta i Ashura, den fantastiska Shia -ceremonin. Håll ögonen öppna för bilder av spektakulär öken och chockerande uppvisningar av självflagellation.

Gilla det? Klara det! ?

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon Associate och även ett anslutet för vissa andra återförsäljare. Detta innebär att vi tjänar provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köper från dessa återförsäljare.